Поради батькам
щодо розвитку творчих здібностей учнів
1. Підтримуйте розвиток творчих здібностей учнів.
2. Створюйте умови для конкретного втілення творчих
здібностей дитини.
3. Заохочуйте дітей до участі у творчому процесі.
4. Шануйте бажання дитини працювати самостійно.
5. Шануйте потенційні можливості дитини.
6. Схвалюйте результати діяльності дитини.
2. Створюйте умови для конкретного втілення творчих
здібностей дитини.
3. Заохочуйте дітей до участі у творчому процесі.
4. Шануйте бажання дитини працювати самостійно.
5. Шануйте потенційні можливості дитини.
6. Схвалюйте результати діяльності дитини.
ПОРАДИ БАТЬКАМ
МОВЛЕННЄВИЙ КОДЕКС
• Розмовляйте з малюком кожної вільної
хвилини.
• Пам’ятайте, що основними й провідними
співрозмовниками для дитини в сім’ї є мати, батько, дідусь чи бабуся.
• Не забувайте, що ваше мовлення – взірець для
наслідування.
• Не забувайте доручати старшим дітям якомога
більше у вільний час розмовляти з меншою дитиною.
• Спонукайте дитину до звуконаслідування,
правильного промовляння слів.
• Ні в якому разі не повторюйте неправильне
мовлення дитини.
• Якомога більше залучайте дітей до ігор,
розповідайте казки, розучуйте пісні, скоромовки, вірші.
• Привчайте дітей до вживання слів відповідно
до літературної норми.
• Заохочуйте словесну творчість дітей. Ведіть
словничок, записуйте перші мовленнєві творчості вашої дитини.
• Спонукайте їх до складання віршів, лічилок
будьте їм помічниками.
• Уважно ставтеся до запитань вашої дитини.
• Ваша відповідь має бути чіткою, доступною,
зрозумілою малюкові.
• Спонукайте дітей до запитань, виховуйте
«чомусиків».
• Систематично проводьте ігри в слова.
• Не забувайте доречно вживати прислів’я,
загадувати загадки.
• Кожне незрозуміле дитині слово обов’язково
поясніть, у присутності дитини вдайтесь до словника.
Обговорюйте прочитане. Наштовхуйте дітей на
роздуми про характери персонажів, про відчуття, які вони переживали у ту або
іншу мить, про причини їх поведінки.
Батькам про сучасні підходи до розвитку
мовлення дітей
• Майстерність батьків саме у тому й полягає,
щоб побачити настрій, бажання, стан дитини.
• За неуспішної чи недостатньо успішної
діяльності показати малюкові, в чому полягає проблема, як можна подолати
труднощі.
• Елементи новизни варто поєднати з набутим
досвідом, знайомою інформацією.
• Важливим є етап дитячих самостійних чи
спільних з дорослим пошуків та знахідок.
• Не варто активно закликати дітей до спільної
роботи, гри, а тим паче відвертати їхню увагу від вільної, самостійно обраної
діяльності, краще – зацікавити їх.
• Батьки мають задовольнити бажання дитини
взяти участь у спільній діяльності, паралельно реалізуючи мовленнєві,
пізнавальні, розвивальні педагогічні завдання.
• Цікавим та корисним для дітей є уособлення слова,
поняття у руховому, слуховому, художньому, музичному образах.
Книги
слід читати так само неквапливо і дбайливо, як їх писали.
Генрі Дейвід Торо
• Діти не тільки дослухаються до вчителів, а й
до батьків, вони висловлюють свою думку, прагнуть довести, переконливо
аргументувати, не боячись ані власної помилки, ані критики дорослого.
• Майстерність дорослого у тому й полягає,
щоб, спираючись на знання індивідуального розвитку дитини, окремими кроками,
репліками наближати її до успішного результату.
• Остерігайтеся акцентувати увагу на недоліках
мовлення дитини, щоб це не стало приводом для критики, глузування з боку інших
дітей.
• Важливо, щоб батьки брали на себе роль не
контролера, а носія інформації.
• Дітям імпонує позиція дослідників,
відкривачів.
МОВЛЕННЄВА ПАМ’ЯТКА-ПОРАДНИЦЯ
• Хороше мовлення дитини – успішне навчання у
школі, широкі можливості у подальшому виборі професії, вміння спілкуватися з
людьми.
• Найнаполегливіша робота вчителя не дасть
цілковито сподіваного результату без систематичних занять батьків з дитиною
вдома.
• Щоб у навчанні та вихованні дитини досягти
потрібних результатів, мовлення самих дорослих має стати прикладом для
наслідування (наслідування – психологічна особливість дітей).
• Якщо дитина повсякчас буде чути чітке,
правильне мовлення, то завдяки наслідуванню воно стане для неї звичкою і
унеможливить мовленнєві вади.
• Ви ще самі не вмієте правильно розмовляти
українською? Вчіться разом з дитиною! Не змушуйте її повторювати ваші слабкість
та лінькуватість у самовдосконаленні й унаслідок цього – небажані проблеми у
мовленні.
• У дитини, як і у дорослих, не завжди все
добре виходить. Тож часом ви нарікаєте на відмову її від подальших занять. Не
опускайте руки! Не виказуйте негативних емоцій: роздратування, глузування. Та
найгіршими вашими словами в цій ситуації буде: «Нічого, прийде час – сам
навчиться!»
Добре, якщо буде саме так
• Нехай ваші заняття з дитиною перейдуть у
мовленнєві ігри та забави. Гра містить у собі частку емоційного піднесення, яке
зростає завдяки наявності в ній елементів несподіванки та змагання. Емоційне
насичення надає іграм привабливості.
• Вибирайте час, коли дитина перебуває у хорошому
настрої.
• Добираючи ігри, зважайте на темперамент
дитини.
• Не фіксуйте увагу малюка на тому, що не
виходить. Підбадьорте і, щоб «розрядити ситуацію», ненав’язливо поверніть до
більш простого, вже відпрацьованого матеріалу, ніби нагадавши, що колись у неї
це також не виходило.
• Коротенький віршик, промовлений веселим,
загадковим тоном, допоможе заохотити дитину до гри-заняття.
• Заняття проводьте двічі-тричі на тиждень, а
якщо дитина погано розмовляє, то й частіше.
Розмова з батьками
Любі
тата і мами, пригадайте слова, які ви вимовляєте частіше, коли син або донька
повертаються зі школи. Ми спробуємо відгадати: «Що ти сьогодні їв?»
А ви
спробуйте інакше. Зустрівши малюка і прямуючи додому, запитайте його: «Що
сьогодні в школі було цікавого? Що тобі сподобалося, а що засмутило, здивувало,
спантеличило, розсмішило або вразило?» І тоді побачите, який неосяжний,
внутрішній світ, незвіданий пласт життя власної дитини ви виявите. Як тремтливо
і довірливо розкривається перед вами її серце. Це того варте, повірте.
Ваші
діти завжди намагатимуться принести вам радість, якщо вони будуть впевнені:
їхні справи хвилюють вас та змушують хвилюватись.
Завжди
знайдіть привід похвалити дитину. Давайте змогу відчути задоволення від
навчання, захоплення від відчуття успіху, навіть найменшого, а значить, інтерес
до знань і бажання вчитися.
Отже,
допомога школярику складається з кількох речей:
• Безпосередньої присутності поруч із ними
батьків;
• Зацікавленості дорослих у навчальній праці
дитини;
• Постійного контролю за діяльністю дитини.
Як ми звертаємося до дітей?
Психологи зробили висновок, що є слова й
вислови, які начебто й необразливі, однак за частих повторень здатні дратувати
не менше, ніж явний чи брутальний лемент, навіть якщо, звісно, соромляться
говорити, хоча ті здатні згладжувати образи й промахи, поліпшувати настрій.
Заборонені звертання до дитини:
• Скільки разів тобі повторювати…
• Я сказала – зроби…
• Ти що, не розумієш?
• У всіх діти як діти, а ти…
• За що мені така кара…
• Не лізь, якщо не можеш зробити…
• І у кого ти такий вдався…
• Невже тобі важко запам’ятати, що…
• У моєї подруги дитина – просто ангел, а ти у
мене…
Потрібні звертання до дитини:
• Вирішимо все разом…
• Якщо ти вважаєш…
• Мій любий…
• Це ти добре придумав(ла)…
• Таке тільки ти міг придумати…
• Я не сумніваюся, що ти в мене
найрозумніший(а)…
• Я так вдячна долі, що ти в мене є…
• Впевнена, що ти зможеш…
• Я завжди знала, що моя дитина найкраща…
Навчіть своїх дітей спілкуватися
• Користуйся словами ввічливого звертання
«добрий день», «до побачення», «будь ласка», «вибачте», «дякую», «дозвольте
звернутися (зайти)» тощо.
• Будь привітливим та ввічливим з усіма
дорослими.
• Не перебивай дорослих і не втручайся в їхню
розмову.
• На вулиці, вдома, у школі, у транспорті та
інших громадських місцях говори спокійно, не голосно; поводься стримано; не
викликай до себе особливої уваги.
• Умій уважно вислухати старшого; стій
спокійно, дивися в очі співрозмовнику.
• Умій вислухати товариша не перебуваючи.
• З повагою постався до праці та відпочинку
старших, не заважай дорослим, не галасуй і не капризуй.
• Подай стільчика або звільни місце для
дорослого, який зайшов у кімнату.
• Підніми і ввічливо подай дорослому або
своєму товаришеві те, що ненароком упало.
• У міру своїх сил допомагай тим, хто тебе
оточує: твоїм рідним, друзям.
• Ділись з однолітками іграшками, книгами
тощо.
• Умій визнавати свою провину.
• Прагни виробити навичку поступатися у
суперечці, у грі, вмінні домовлятися.
Мовленнєвий етикет
Етикет(франц. etigutte) – у широкому розумінні – зведення норм поведінки, дотримання правил чемності, що склалися в суспільстві.
Етикет(франц. etigutte) – у широкому розумінні – зведення норм поведінки, дотримання правил чемності, що склалися в суспільстві.
Етикет
– установлені норми поведінки і правила ввічливості в якому-небудь товаристві.
З
молодшими школярами прочитане належить не лише обговорювати, а й програвати –
театралізування допомагає ненав’язливо донести до них дуже багато речей, які
інакше не засвоюються або засвоюються вкрай важко. Якщо ви хочете, щоб книга
допомогла вашій дитині усвідомити і подолати її психологічні труднощі
(наприклад, страхи, жадність або упертість), у жодному разі не подавайте її під
гаслом «от як чинять справжні чоловіки (добрі діти, слухняні дівчатка), а ти…»
Докір, яким би прихованим він не був, образить дитину, яка, швидше за все, і
сама переживає через свою ваду, але не хоче це визнавати. А образа заблокує
доступ до всього іншого.
Виховання мовне – цілеспрямоване прищеплення
дітям низки гуманістичних цінностей, пов’язаних з вивченням мови. Зокрема, розуміння
ролі мовлення для людини; мислення рідною мовою у контексті культури свого
народу; вимогливість до культури власного мовлення; естетична потреба у
художньому слові.
Культура людини виявляється не лише в умінні
говорити, а й в умінні вислуховувати свого співрозмовника, вести бесіду. Вміння
слухати – це не менш важлива риса культурної людини, ніж уміння говорити.
Культура мовлення дитини забезпечується
збагаченням словника, розвитком граматично правильного мовлення, чіткою вимовою
звуків у словах, правильною побудовою різних типів речень, образністю та
інтонаційною виразністю мовлення.
Дітей
треба вчити не лише говорити голосно, виразно, відповідним тоном, а й вибирати
під час розмови правильну позу: стояти прямо, не розмахувати руками, дивитися в
очі співрозмовника, не схрещувати ноги і не розставляти їх широко. При цьому
доцільно звернути увагу на міміку та жести під час розмови, які мають
відповідати її змісту, бути простими і виразними, доцільними і впорядкованими.
Зайва жестикуляція неприпустима. Це некультурно.
Вивчіть з дітьми кілька правил культурного
мовленнєвого спілкування:
• Якщо до тебе звернулися із запитанням,
відповідай ввічливо, повним реченням. Чітко вимовляй слова і звуки, говори
досить голосно, щоб усім було зрозуміло і чути.
• Уважно вислухай вказівки старших.
• Вітайся при зустрічі з друзями і знайомими.
Слова вітання чи прощання промовляй доброзичливо і досить чітко, щоб тебе чули,
дивлячись при цьому в очі співрозмовнику.
• Дорослих називай на «Ви».
• Не забувай вибачитися за будь-яку
недоречність, допущену у поведінці.
• Дякуй за надану допомогу, увагу, турботу.
• Якщо звертаєшся із запитанням, проханням,
вибаченням, не забудь про слово «будь ласка». Пам’ятай, що не всяке твоє
прохання може бути виконане. Якщо тобі відмовляють, не наполягай, не будь
впертим і набридливим.
• Пам’ятай про чарівні слова «будь ласка»,
«дякую», «прошу», «вибачте», «дозвольте», «смачного», слова вітання і прощання
тощо.
• Не перебивай розмови дорослих. Якщо тобі
терміново треба звернутись, то скажи: «Вибачте, будь ласка…» і, дочекавшись
дозволу, звернись із проханням.
• Під час розмови поводься скромно, спокійно,
дивись в очі співрозмовникові, не розмахуй руками.
• Ввічливо розмовляй з усіма рідними,
близькими і чужими людьми, зі своїми однолітками.
• Умій помовчати, коли це необхідно.
• Не розмовляй голосно там, де дорослі
займаються своїми справами, у транспорті, на вулиці.
Головні
завдання дорослих у становленні дитячої особистості
1. Навчити дитину головним життєвим навичкам:
- Уміння спілкуватися;
- Уміння думати;
- Уміння вчитися;
- Уміння працювати;
- Уміння любити і виявляти свою любов.
Все це важливіше, ніж уміння швидко читати,
писати красиво і знати математичні формули.
Тому що:
- Ніякі алгоритми та каліграфічно виведені
букви не допоможуть домовитися між собою двом молодим парам, а вміння
спілкуватися допоможе;
- Коли ми вчимо дитину спілкуватися, ми дійсно
допомагаємо їй уникнути самотності. Як-то кажуть, самотність - результат
невміння спілкуватися;
- Якщо дитина вміє думати, то вона буде
ставити собі запитання і шукати на них відповіді, і сама зрозуміє більше в
житті;
- Дитина, яка вміє вчитися (і у неї не відпало
бажання пізнавати світ), буде прагнути здобувати знання все своє життя. Але
дорослі повинні навчити дитину вибирати для себе з великого потоку інформації
корисні знання, а від знань не потрібних і шкідливих триматися осторонь;
- Якщо дитину навчили працювати, вона не
тільки зможе виконувати щоденну роботу і не злякається ніяких труднощів, але і
зможе досягти майстерності в будь-якому виді творчості.
2. Ознайомити дитину з поняттям матеріальних
цінностей. Дуже важливо це зробити в дитинстві, коли розум і серце відкриті і
не запаморочені непотрібними знаннями і недобрими почуттями.
- Дитина, яку по-справжньому люблять, і сама
навчиться любити по-справжньому, тоді як би не склалося її життя, вона буде
збагачена любов'ю. І тоді будь-яка справа, якою вона буде займатися, може
перетворитися на справжнє мистецтво. Необхідно щодня займатися з дитиною
(малюванням, музикою та спортом), потрібно навчати її не тільки тому, що
потрібно знати, вміти працювати, але й наступоному:
- Дивитися так, щоб побачити красу
- Слухати, щоб почути гармонію в музиці і
природі;
- Відчути стан іншого і не ранити його своїми
словами;
- Говорити так, щоб тебе почули;
- Бути самим собою;
- Не причиняти іншому шкоди своїми почуттями
або своєю любов'ю;
- Працювати творчо, творити натхненно.
Комментариев нет:
Отправить комментарий