Конспекти уроків

Урок образотворчого мистецтва  

4 клас

Тема: Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Зображення осіннього натюрморту з натури.

Мета: Розкрити значення терміну "натюрморт"; ознайомити учнів із передаванням о'бєму округлих форм предметів засобами світлотіні; розвивати вміння і навички, визначати і передавати у малюнку форму і колір о'бємних предметів; виховувати естетичний смак.

Обладнання: овочі та фрукти для постановки натюрмортів; навчальні плакати; репродукції картин; презентація.

Матеріали та інструменти: альбоми для малювання; прості олівці; гумки; гуаш; акварель; пензлі; стаканчики для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітри.

Хід уроку


І. Організаційний момент

Знову день почався, діти!
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати,
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
В країну мистецтва ми зробимо крок.
В країні ми цій вже бували не раз.
І знов вона вже очікує нас.

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Сьогодні ми продовжимо подорожувати країною мистецтва. Ця країна різнокольорова, дуже цікава. А для того, щоб продовжити подорож, потрібно відгадати в яких жанрах образотворчого мистецтва працюють художники, які надіслали нам вірші-загадки.

Якщо бачиш: на картині
Намальована річка,
Чи ялинка і хмаринка,
Або сад в білому інеї,
Або поле, або гори,
Водоспади й полонини -
Від такої краси перехоплює дух аж!
І така картина називається... (пейзаж).

(демонструється картина пейзажу)

Якщо бачиш на картині
Чашку кави на столі,
Або морс у графині,
Чи троянду і кришталі,
Або бронзову вазу,
Або грушу, або торт,
Або всі предмети відразу -
Знай, що це.. (натюрморт).

(демонструється репродукція натюрморту)

Якщо бачиш, що з картини
Дивиться хтось на тебе:
Або принц, або принцеса,
Учитель або стюардеса,
Співак чи балерина,
Або спортсмен-атлет
То така картина називається... (портрет).

(демонструється репродукція портрета)

- З яким жанром ми сьогодні ознайомимося дизнаєтесь, коли складете слово, зашифроване художниками: Ю Р М Н А Т Т О Р

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Отже, ми ознайомимося з одним із жанрів образотвочого мистецтва - натюрмортом. А також ознайомимося із правилами малювання з натури.
- Що таке, на вашу думку, малювання із натури? (Зображення о'бєктів, що реально бачить художник у процесі малювання)
- Чи знаєте ви, як правильно виконується така робота?

IV. Робота за темою уроку

1. Повідомлення інформації про натюрморт

- Якщо овочі чи фрукти розкласти на скатертині або викласти на велику тарілку, а поруч розстелити рушник, то ми створимо композицію. В образотворчому мистецтві її називають натюрмортом.

Натюрморт у перекладі з французької мови означає "нежива природа", "мертва природа". Натюрмортом називають складний і різноманітний жанр образотворчого мистецтва, що відображає музичні інструменти, квіти, фрукти, овочі, дичину, предмети кухонного посуду та інші неживі предмети. Необхідно пам'ятати, що натюрморт - це не абияк розкидані речі. Кожен натюрморт має свою тему, певну систему поєднання тих чи інших предметів, що допомагає художникові висловити свої враження та почуття. 

2. Організація сприйняття творів мистецтва

(демонстрування презентації на тему "натюрморт")

3. Пояснення до творчого завдання

Перш ніж розпочати роботу, художник визначає, з яких предметів складатиметься натюрморт. Потім він розташовує їх так, щоб вони освітлювалися з одного боку. Після цього він знаходить місце, з якого він писатиме натюрморт, визначає як натюрморт розташувати на аркуші паперу(композицію). Коли всі приготування завершено, художник починає працювати над натюрмортом. Для того, щоб правильно його написати в кольорі, необхідно знати правила передавання об'єму предметів на альбомному аркуші. Одже, важливо не тільки створити композицію, але й правильно передати об'єм предметів. Цього можна досягти за допомогою світлотіні. Будь-який об'ємний предмет має освітлений і неосвітлений боки. Освітлений бік називається світлом, а неосвітлений - тінню. Найсвітліше місце на предметі називається бліком. Поняття "світлотінь" неоднозначне, адже воно об'єднує і блік, і тінь, і напівтінь.
Малюючи, необхідно робити тонову розтяжку кольором, поступово додаючи більше фарби або води. Завдяки цьому отримаємо плавні переходи одного кольору в інший.

4. Ознайомлення з етапами роботи, правилами виконання натюрморту

1. Обрати предмети для натюрморту. Уважно роздивитися, вивчити їх будову.
2. Визначити, в яку загальну форму вписується силует усього натюрморту, як краще розташувати аркуш паперу - вертикально чи горизонтально.
3. Розділити площину аркуша на дві частини - стіна, стіл.
4. Олівцем виконати начерк(ескіз) натюрморту. В уяві спростити форму предметів зводячи їх до характерних геометричних форм.
5. Пам'ятати, що блік - найсвітліше місце, тінь - темне місце(тінь, що падає від предметів - найтемніше місце).
6. Більші предмети розташовувати далі, а менші - ближче до глядача.
7. Предмети повинні перекривати один одного.
8. Поступово детальніше проробляти форму предметів.
9. Намітити тіні предметів - власні та ті, що від них падають.
10. Після виконання малюнка олівцем можна розпочинати роботу в кольорі.

5. Фізкультхвилинка

6. Практична робота учнів

V. Підсумок уроку

Олівець-Малювець та Чарівний Пензлик проводять разом з учителем "вернісаж".
- З яким жанром образотворчого мистецтва ми познайомились?
- Чи сподобалось вам писати натюрморт?



Урок математики 
2 клас


Тема:   Таблиця ділення на 2. Задачі на ділення.

Мета: формувати в учнів уявлення про те, що зв'язок між діями множення й ділення є основою складання таблиць ділення; скласти таблицю ділення на 2; вчити застосовувати результати таблиці ділення на 2 в обчисленні виразів.

Обладнання: таблиці множення та ділення на 2, предметні малюнки, картки для індивідуальної роботи (сніжинки, квіти підсніжники, листя берези) , макет берези, план уроку.

Тип уроку: Урок - подорож
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Добрий день вам, діти!
- А тепер попрошу вас привітатись до гостей, що прийшли до нас.
- Добрий день!
Раді ми вітати Вас,
І запрошуєм ласкаво на урок у 2-й клас.
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок,
До нас завітала красуня одна:
І рослинам, і тваринам, і людям - усім люба вона.
А що за красуня не можу сказати,
Вам потрібно відгадати.
Тож слухайте загадку:
Привітанням журавля
Вона пробуджує поля,
Небеса і ручаї
Та заквітчує гаї.
Відгадали , хто вона?
Ця красуня чарівна
Ну. звичайно. це (весна)
- Діти, а чи знаєте ви, що у Весни незабаром День народження?
- А чи хочете,щоб у нашому класі цей день настав уже сьогодні?
- Готові усі перешкоди здолати, щоб Весну із Днем народження привітати?
- А без чого не можна йти на День народження? (Без подарунків)
  Ми уже звикли, що Весна приносить нам подарунки. Що нам дарує Весна? (яскраве сонечко, перші квіти, пишну зелень, веселі пісеньки весняних струмочків, духмяний аромат садів, пташиний спів)
- А сьогодні зробимо навпаки. Ми будемо робити подарунки Весні.

ІІ. Актуалізація опорних знань. 
- Тож будемо сьогодні лісом мандрувати і для красуні Весни подарунки шукати. Погляньте!
Перед нами лісова галявина.( На дошці прикріплено малюнок берізки без листя, 3 хмаринки, 2 ялинки, сніжинки із прикладами на множення). Чи весело тут? А чому? А хочете, щоб ця галявина  стала веселою? Тоді вирушаємо у путь ось за таким планом. ( Вивішується план уроку).

1. Зустріч із чарівними сніжинками
- Діти, погляньте, на галявині справжня завірюха. Це, напевно, зима не хоче віддавати свої володіння молодшій сестрі. Тому наказала сестричкам сніжинкам замести нам стежинку до Весни. А сніжинки ці чарівні. На них завдання від Зими. Вітерець сніжинки так кружляв, що відповіді до прикладів по усій галявині порозкидав. Ваше завдання їх зібрати і на місця до прикладів порозкладати. ( Діти  добирають результати таблиці множення на 2, які написані на менших сніжинках, і прикріплюють на дошку).
  Молодці. діти! Ось і втихла завірюха. Вам не буде заважати. Можете відкрити зошити та число і класна робота записати. А щоб далі нам мандрувати, треба стежинку нам "протоптати" - каліграфічну хвилинку записати. ( Записати результати таблиці множення на 2 у порядку зростання). Ось, нарешті, стежинку стало добре видно. Можна йти далі. Але по сніжку йти важко.

2. Зустріч із сонечком
- Діти, а що може допомогти нам сніг і лід розтопити? (Сонечко). А сонечко Зима заколихала на хмаринці і воно дрімає ще й досі. Щоб сонечко розбудити, то треба нам хмаринку розвеселити. 
Веселі задачі
1. Скільки вушок у 5 хрюшок? (10)
2. Лісом бігли 3 вовки. У кожного з них на спині сиділо по 2 хитрі лисиці.Скільки лисичок везли вовки? (6)
3. За день котик Мурчик ловить 2 мишки. Скільки мишок зловить Мурчик за тиждень?(14)
4. У курнику було 4 гнізда. У кожному кури знесли по 2 яйця і 1 зніс півень. Скільки яєць знесли кури. (8)
- Ну що ж, задачі ви розв'язали, хмаринку розвеселили.От вона  сонечко й розбудила. ( Зняти середню хмаринку і повісити малюнок сонечка).
Вийшло сонце, засвітило й увесь сніг  розтопило. (Зняти сніжинки). Ось і маємо перший подарунок  для Весни!

3. Зустріч із струмочком
Ось сніжок розтанув і перетворився на веселий весняний струмочок.(Намалювати на дошці крейдою струмочок). А поки я буду малювати попрошу вас пригадати, що ви любите пускати на водичку, коли течуть струмочки? (Паперових корабликів). А ще мені скажіть чи попередили ми Весну,що прийдемо до неї в гості? (Ні). А гарно ходити в гості без попередження? (Ні) Тож давайте надішлемо їй звістку за допомогою корабликів. Вони струмочком попливуть і Весну порадують. А зараз, по черзі, будете підходити і обирати собі кораблики. Але це не прості кораблики. Із зворотної сторони на них написані приклади на множення. А щоб виконати це завдання потрібно пригадати як називаються компоненти дій при множенні. (Діти пригадують). Які арифметичні дії ми вивчили на попередніх уроках? (Множення та ділення)
А чи існує між ними зв'язок? А який? (З прикладу на множення  можна скласти 2 приклади на ділення) (Діти обирають кораблики та записують на дошці до кожного прикладу на множення два приклади на ділення. Тоді прикріплюють кораблики на струмочок).

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

4.Зупинка "Весняні квіти"
- Діти, а які ви знаєте перші весняні квіти, що розквітають навіть тоді, коли ще весь сніжок не розтанув? Щоб на нашій галявинці стало гарніше прикрасимо її підсніжниками. Але для цього нам потрібно за допомогою таблиці множення (повісити таблицю множення) скласти таблицю ділення на 2. Ми уже знаємо  як називаються  компоненти дії множення. Так ось, якщо добуток поділимо на перший множник, то отримаємо другий множник. Таким чином складемо таблицю ділення на 2. (Діти, користуючись таблицею множення на 2, записують на дошці, по черзі, таблицю ділення на 2 та прикріплюють підсніжники на дошку).
- Чи гарні квіти у нас розквітли? А чи можна їх зривати?
Нехай вони ліс прикрашають, красою людям серця зігрівають, із сонечком та вітерцем розмовляють. Ось ми таблицю ділення склали і квіти Весні подарували.

5. Хвилинка відпочинку
Ви всі добре потрудились,
Але трішечки втомились.
Зупинимось на хвилинку-
Проведем фізкультхвилинку.

1. Як весело, як весело 
У нашому ліску.
Ми пісеньку співаємо
Веселу і дзвінку.
Приспів:
Ля - ля/2
Веселу і дзвінку (плескають в долоні)
2. А вітерець погойдує
Яскраві квіточки,
Привітно світить сонечко.
Летять до нас пташки.
Приспів:
Цвінь-цвінь /2
Летять до нас пташки.
3. Ведмедик клишоногий
Прокинувся від сну.
Із зайчиком веселим
Стрічають теж весну.
Приспів:
Топ-топ! Скік! Скік!
Стрічають теж весну./2

ІV. Розвиток математичних знань

6. Зустріч із берізкою
А зараз відгадайте загадку:
Вибігла на гірку красуня білокора.
Дощик їй полоще кіски, 
Звуть красуню цю (Берізка)
-  А чим корисна берізка? (Діти відповідають, а вчитель доповнює їхні  відповіді)
Колись казали:"Березень березовим віником Зиму вимітає!" А знаєте чому березовим? Берізка найпершою з дерев прокидається від зимового сну. Але наша берізка ще не прокинулась. А для того, щоб на ній розпустились  листочки потрібно, користуючись таблицею ділення на 2, обчислити вирази(Повісити таблицю ділення)
6 : 2 + 17            18 : 2 + 10           14 : 2 + 4         12 : 2 + 6
10 : 2 +15           16 : 2 + 8              10 : 2 +6         8 : 2 + 16
Берізка пропонує нам в подарунок Весні березового соку. Але з умовою, що розв'яжемо задачу.
Задача
10л березового соку розлили порівну в 2 банки. Скільки літрів соку в кожній банці?

7. Зустріч із жайворонком

Вісниками весни є птахи. А яких ви знаєте птахів, що прилітають у рідний край одними із перших? В народі кажуть, що птахи на своїх крилах весну приносять. Це означає, що Весна уже близенько. Погляньте, до нас прилетів жайворонок.( На дошці прикріпити малюнок жайворонка) Але наш жайворонок особливий, геометричний. Тому, щоб зустрітися з Весною і привітати її з Днем народження потрібно назвати із яких геометричних фігур він складається та порахувати їх.
Жайворонок пропонує на прощання таку задачу:
Мама спекла 6 жайворонків і дала 2 дітям, порівну кожному. Скільки жайворонків одержала кожна дитина?

V. Підсумок уроку

8. Зустріч з Весною
- Ну, що ж, а ось і наша іменинниця!(Повісити малюнок Весни)
За те, що ви так старанно на уроці працювали, усі перешкоди здолали і подарунки подарували - Весна для вас смачний торт приготувала.( Тож попрошу всіх біля дошки в рядочок стати - будемо вас тортом частувати.)
  Весну ми привітали і настав час додому повертатись та вас дещо запитати. Чи сподобалось вам до Весни мандрувати? Що саме сподобалось? Чого навчились сьогодні?

VІ. Домашнє завдання
            



                                                 Образотворче мистецтво
                                                3 клас       
Урок 17

Тема: Жанри образотворчого мистецтва
Мета:
- навчальна: ознайамити учнів з основними жанрами образотворчого мистецтва ( на пропедевтичному рівні), навчити розрізняти їх;
- розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смаки; активізувати ініціативу учнів;
- виховна: прищеплювати зацікавленість творами образотворчого мистецтва
Оснащення:
-Матеріали та інструменти: альбоми, графітні олівці, гумки, фарби, пензлі, палітри, ємності для води, серветки для витирання рук та пензлів.
- Зоровий ряд: мультимедійна презентація, репродукції творів графіків та живописців, створені у різних жанрах, зразки робіт, таблиця «Жанри образотворчого мистецтва»
- Літературний ряд: загадки
Тип уроку: комбінований
Словник термінів:
Жанр в образотворчому мистецтві – це історично сформований різновид художніх творів, зображення яких мають свій характер, зміст та форму відповідно до певної теми.
Хід уроку
І . Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
ІІ Актуалізація опорних знань
Бесіда
-         Чи подобається вам розглядати картини або скульптури?
-         Що ви любите малювати?
-         Що б ви зображали на картинах, якби були справжніми художниками?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
 Розповідь учителя
-         Ми захоплюємося творами образотворчого мистецтва, але у кожного з нас свої уподобання. Комусь більше подобаються твори із зображенням природи, іншим - зображення людей, а хтось найцікавішими вважає зображення тварин, предметів побуту, дарів природи.
Художники також мають свої уподобання. Кожний з них зображує те, що хвилює саме його. У такий спосіб виникли жанри образотворчого мистецтва. Якщо художник малює людину – це портрет, природу – пейзаж, предмети – натюрморт. Зображення тварин належить до анімалістичного жанру. (Перегляд презентації до уроку)
     V. Фізкультхвилинка
        Вийшло з хатки ведмежатко,
       Потягнулося від сну.
       Вмило лапки й оченята,
       Взуло нові чоботята
       І пішло у ліс гуляти,
       А ми за парти сідаємо –
       Будемо малювати
     
     VІ.Самостійна практична робота учнів
       Творче завдання: намалюйте за бажанням пейзаж, портрет, натюрморт чи улюблену тваринку
1.     Демонстрація зразків малюнків. Пояснення послідовності виконання практичної творчої роботи.
2.     Виконання учнями практичної роботи (музичний супровід)
3.     Контроль за виконанням практичної роботи
VІІ. Актуалізація набутих знань
Відгадування загадок
Якщо бачиш: на картині намальована ріка,
Чи ялинка і хмаринка, або сад в білому інеї,
Або поле, або гори, водоспади й полонини –
Від такої краси перехоплює дух аж!
То така картина називається… (пейзаж)
Якщо бачиш, що з картини
Дивиться хтось на тебе:
Або принц, або принцеса,
Учитель або стюардеса,
Співак чи балерина,
Або спортсмен – атлет,
То така картина називається… (портрет)

Якщо бачиш на картині чашку кави на столі,
Або морс у графині, чи троянду в кришталі,
Або бронзову вазу, або грушу, або торт,
Або всі предмети відразу – знай, що це …(натюрморт)

Ось ти бачиш на картині: вовк з вовчицею сидить,
Лев – цар звірів – у савані з левенятами лежить.
Бачиш іншого ти звіра, що зовсім нам незвичний.
Як назвати жанр робіт цих? Жанр цей…(анімалістичний)
VІІІ. Підсумок уроку
Виставка  та аналіз робіт.
Проголошення уроку завершеним


                                             Образотворче мистецтво
                                               3 клас
Урок 18

Тема: Пейзаж
Мета: 
-навчальна: поглибити знання учнів про пейзаж; навчити відтворювати плановість розміщення обєктів у просторі шляхом нагороджування;
- розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва, аналізувати їх, формувати естетичні почуття, смаки; активізувати ініціативу учнів;
- виховна: виховувати інтерес до творів образотворчого мистецтва
Оснащення:
Матеріали та інструменти: пластилін, стеки, пластикові дощечки.
Зоровий ряд: мультимедійна презентація, репродукції картин, зразки робіт, картки із назвами жанрів образотворчого мистецтва
Словник термінів:
Пейзаж – жанр образотворчого мистецтва, у якому основним предметом зображення є природа.
Хід уроку
І . Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
Продзвенів уже дзвінок, нас покликав на урок,
Пластилін, стеки й дощечки всі приготували?
Бажаю, щоб на уроці ви дружно працювали,
Гарні роботи створили і їх презентували.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.     Дидактична гра « Який це жанр?» (на дошці прикріплені картки із назвами жанрів. Діти повинні розподілити запропоновані творчі роботи за жанрами).
2.      Складання асоціативного куща «Пейзаж».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Кажуть, що душа художника, як дзеркало, має відображати в собі природу, брати з неї найпрекрасніше, а талант передавати у картині.  А ви хочете навчитись зображати красу природи?
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення із поняттям «пейзаж» та історією його виникнення.
Пейзаж – жанр образотворчого мистецтва, у якому основним предметом зображення є природа. Виникненням жанру ми завдячуємо художникам Китаю. Саме там художники вперше почали зображати у своїх роботах красу навколишнього світу. Художників, які зображають пейзажі називають пейзажистами.(Перегляд презентації)
2 Ознайомлення із плановістю на картині.
VІ. Фізкультхвилинка
Йдемо ми гуляти – красу споглядати.  
Ось березовий гайок.     
Там берізки он які –
І високі, і стрункі,
А за ними он лужок.
Там багато квіточок,
І метелики пурхають
Та на квіточки сідають.
Ми із ними політали
І за парти посідали

VІІ. Самостійна практична робота учнів (робота в парах)
Творче завдання: Створіть рельєфну композицію « Гірський краєвид» із пластиліну.
1.     Демонстрація зразків робіт. Пояснення послідовності виконання практичної творчої роботи.
2.     Виконання учнями практичної роботи (музичний супровід)
3.     Контроль за виконанням практичної роботи
 VІІІ. Підсумок уроку. Виставка та аналіз робіт.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
-         Сьогодні я дізнався (лась)…
-         Мені захотілось…
-         Було цікаво…
-         Було складно…
-         Тепер я можу…


                                      Образотворче мистецтво
                                          3 клас 
Урок 19

Тема: Уявний краєвид
Мета:
-навчальна: навчити учнів правил передавання глибини простору за допомогою кольору під час створення уявного краєвиду (пропедевтичні знання з основ повітряної перспективи;
- розвивальна: розвивати вміння фантазувати, аналізувати пейзажі та розташування обєктів у них, формувати естетичні почуття, смаки;
- виховна: прищеплювати зацікавленість творами образотворчого мистецтва (пейзажами), бережливе ставлення до природи;
Оснащення:
Матеріали та інструменти: альбоми, графітні олівці, гумки, ємності для води, пензлі, палітри, серветки ;
Зоровий ряд: репродукції картин, малюнки Незнайка, Чарівниці Гармонії, пустелі, пальми, картки для творчого завдання, зразки робіт;
Літературний ряд: вірш «Віконце в світ»
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
Продзвенів уже дзвінок, нас покликав на урок.
Фарби й пензлі наготуємо,
Красу ними намалюємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-         Сьогодні до нас на урок завітав Незнайко. Він хоче дізнатись, що ми вчились зображати на попередньому уроці?
-         Пейзаж у вигляді рельєфу.
-         Наш Незнайко не знає, що таке «пейзаж». Він просив, щоб ви йому розказали. Тож пригадайте, що таке «пейзаж». Як називають художників, які зображають природу?
-         А ще Незнайко хоче знати без чого не можна створити живописну картину. А ви знаєте?
-         Якими можуть бути кольори ?(основні, похідні, теплі, холодні)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Вірш «Віконце в світ»

Пейзаж – це природи світлина,
В ній як жива кожна рослина,
Повітря хвилі в ній і світло,
І вся природа, мов розквітла.

А пейзажист – художник, маг.
Він підмічає кожен знак,
І передасть нам навіть звук
Талант його чарівних рук:

Дзюрчання чуємо струмків;
Ось вітер прилетів з полів
І сильну в ліс приніс грозу;
На небі хмари ген повзуть;

Ось прогримів весняний грім
І дощ умив паркан і дім.
Пейзаж – віконце в дивний світ
І від художника привіт.

V. Вивчення нового матеріалу

   Справді, краса природи у кожному з нас може розбудити художника. А у кожного художника є свої секрети. Сьогодні ми спробуємо розкрити секрети художників - пейзажистів. А допоможе нам у цьому Чарівниця Гармонія.
    Вона мені розповіла, що художники, перебуваючи на природі, малюють пейзажі з натури. Інколи спогади про краєвиди, що вразили своєю красою, надихають їх на творчість. Тоді вони пишуть картини з памяті чи за уявою.
Фантазуючи, художники зображують фантастичні краєвиди.
-         Спробуйте порівняти ці краєвиди. Що в них спільного і чим відрізняються?
А ще художники знають правила зображення пейзажів. На передньому плані краєвид промальовується детально, кольори яскраві, обєкти природи зображаються більшими . З віддаленням від глядача зображення втрачає чіткість, кольори менш яскраві( блакитні, сині, фіолетові) . Ми бачимо  на картині простір.( Перегляд демонстраційного матеріалу)

VІ. Фізкультхвилинка
Йдемо ми гуляти – красу споглядати.  
Ось березовий гайок.     
Там берізки он які –
І високі, і стрункі,
А за ними он лужок.
Там багато квіточок,
І метелики пурхають
Та на квіточки сідають.
Ми із ними політали
І за парти посідали
Всю красу цю не забудем –
Малювати її будем.

VІІ. Самостійна практична робота учнів
Творче завдання: намалюйте уявний краєвид на одну із тем: «Чарівний острів», «У спекотній пустелі», «Космічний пейзаж».
1.     Демонстрація зразків робіт. Пояснення послідовності виконання практичної творчої роботи.
2.     Виконання учнями практичної роботи (музичний супровід)
3.      Контроль за виконанням практичної роботи
VІІІ. Підсумок уроку. Виставка та аналіз робіт.
-         Чого навчились?
-         Що сподобалось?
-         Що було найважче зображати?
Проголошення  уроку завершеним


                                           Образотворче мистецтво
                                           3 клас  
Урок 20

Тема:  Речі чарівників
Мета:
-навчальна: ознайомити учнів з натюрмортом як жанром образотворчого мистецтва; навчити особливостей виділення головного в композиції, відтворення з натури композиції з неживих предметів;
- розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва (натюрмортами), аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смаки;
- виховна: прищеплювати зацікавлення творами образотворчого мистецтва, дбайливе ставлення до побутових речей.
Оснащення:
Матеріали та інструменти: альбоми, графічні ( олівці, фломастери, кулькові ручки) або живописні матеріали ( гуаш, акварель), пензлі, ємності для води, серветки;
Зоровий ряд: мультимедійна презентація «Натюрморт», зразки натюрмортів, підручники, предмети для складання натюрморту, аркуші із схематичними зображеннями послідовності виконання натюрморту, малюнок Чарівниці Гармонії.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
 Чи все, що потрібно для уроку, ви приготували?
Тож пора розпочинати! Гарних вам вражень і бажання малювати!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда:
-         Про який жанр образотворчого мистецтва ми дізналися на попередніх уроках?
-         Які ще жанри образотворчого мистецтва вам відомі?
-         В якому жанрі йдеться про красу навколишніх речей?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-         Ви помічали, що художники можуть створювати композиції із звичайних предметів побуту, квітів, овочів та фруктів.
-         Чи хотіли б ви навчитись створювати такі композиції?
-         А чи знаєте ви хто такі чарівники? А хотіли б ви навчитись зображати речі, які належать чарівникам?
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
 Сьогодні ми будемо говорити про світ речей, а саме про натюрморт. Що ж це таке?
Натюрморт – це зображення предметів неживої природи, які обєднані в єдину композицію.
(Перегляд презентації)
Зображені в натюрмортах предмети  допомагають зрозуміти світ захоплень власника намальованих речей, багатство і красу природних дарів.
Дидактична гра «Знайди помилку»(Діти мають відшукати помилку на схематичному зображенні натюрморту).
Дидактична гра «Склади натюрморт»(Діти складають натюрморт із запропонованих предметів)
В чарівному світі є свої особливі предмети. Погляньте на фантастичні натюрморти. Чим вони відрізняються від звичайних?
-         Які предмети оберете ви? (Складання асоціативного куща «Речі чарівника»)
VІ. Фізкультхвилинка
VІІ. Самостійна практична робота учнів
Творче завдання: створіть натюрморт «Речі чарівника»
1.     Демонстрація зразків робіт. Пояснення послідовності виконання практичної творчої роботи. Секрети Чарівниці Гармонії.
а) Для початку поміркуйте як зручніше розташувати аркуш – вертикально чи горизонтально?
б) Уявіть всі предмети, які ви будете малювати у вигляді простих геометричних форм.
в) Правильно намітьте розташування предметів на аркуші. Визначте, який із предметів буде головним, тобто центром композиції.
г) Зверніть увагу, що предмети мають знаходитись на столі.
д) Виконайте роботу в кольорі.
2.     Виконання учнями практичної роботи (музичний супровід)
3.      Контроль за виконанням практичної роботи
VІІІ. Підсумок уроку. Виставка та аналіз робіт.
Вправа «Мікрофон»
-         З яким жанром образотворчого мистецтва  ми сьогодні ознайомились?
-         Що сподобалось?
-         Чого навчились?                                                    


Образотворче мистецтво
                                  
                                                              3 клас
Тема: Кружляє листопад
Мета: навчальна: ознайомити учнів із спорідненими кольорами, гармонією споріднених кольорів, кольоровими відтінками; формувати уміння працювати у техніці «тиснення» та створювати художні образи;
-         розвивальна: розвивати творчу уяву, спостережливість, зорову память, естетичне сприйняття навколишнього світу;
-         виховна: виховувати інтерес до творів образотворчого мистецтва, прагнення творити прекрасне
Тип уроку: Урок – подорож
Оснащення:
-         Матеріали та інструменти: альбоми, гуаш, акварельні фарби, ємності для води, пензлі, палітри, паперові серветки, листя берези, верби, дуба, вишні і ін.
-  Зоровий ряд: спектральне (колірне коло), репродукції творів художників (І.І.Левітан «Золота осінь», С.Ю.Жуковський «Синя вода. Золота осінь», малюнки із зображенням осінніх пейзажів, дитячі малюнки, ТЗН (мультимедійна презентація «Осінь», відео «Листопад»), малюнки Лісовичка, Чарівниці Гармонії, Чарівниці Фантазії, листочки із загадками;
-         Музичний ряд: Ф.Ф.Шопен «Мелодія осені», Оксана Білозір «Листопад»(-), Іво Бобул «А вже осінь прийшла у мій сад» (-).
Словник термінів: - гармонія – узгодженість, поєднання кольорів;
-         Споріднені кольори – кольори розташовані поруч з іншими кольорами у колірному колі (відтінки одного кольору)

Хід уроку
І. Організаційний момент

1.     Привітання
-         Добрий день, діти!
-         А тепер попрошу вас повернутись та привітатись до гостей, що прийшли на урок до нас.
-         Добрий день! Раді ми вітати Вас,
-         І запрошуємо ласкаво на урок у 3-й  клас.
2.     Перевірка готовності учнів до уроку.
-2-
ІІ. Актуалізація опорних знань
-Діти, у нас за вікном господарює  Осінь Чарівниця, гарно дерева фарбує, золотом іскриться. Вам подобається ця пора року? Чим саме? Справді, осінь незвичайна пора року. Тому й урок сьогодні у нас незвичайний. Ми здійснимо подорож у Царство Чарівниці Осені. Осінь прикрасила його особливими, чарівними фарбами. А, щоб нам в цьому розмаїтті  кольорів не заблукати – потрібно дещо про них пригадати.
  В Царстві Осені живуть основні кольори:
- Які кольори називають основними?
А ще Осінь як справжня художниця любить змішувати фарби:
- Як утворюються похідні кольори?
Жителями її володінь є теплі й холодні кольори:
- Назвіть теплі і холодні кольори.
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
Учитель:
Ну що ж, тепер можна вирушати у подорож. Давайте завітаємо з вами до осіннього лісу, побачимо, які дива там відбуваються. Дивіться! Назустріч нам  хтось йде лісовою стежинкою. Та це ж Лісовичок! Він охороняє вхід у Царство Осені.  А нам приніс листочки різнокольорові, але не прості, а загадкові. Лісовичок дозволить нам далі мандрувати, якщо ми зможем загадки його відгадати:
1.     Зустріч з красунею Осінню.
Світом  мандрує дівчина одна,
Дивні шати дарує природі вона,
Ледь торкнеться пензлем чарівним –
Все стає навколо золотим.
Коси золоті в дівчини,
І намисто з горобини,
Дуже дівчина красива,
Тільки шкода, що плаксива.(Осінь)  (Картинки «Дівчина Осінь) Осінь надіслала свої фотографії.  Ось погляньте! Правда гарна дівчина-Осінь?
Учитель: Красуня – осінь, славна чарівниця, дивуємось з її краси! У які веселі барви  розфарбувала осінь  парки та ліси! Подивіться! 
(мультимедійна презентація «Осінь»)
-Чи сподобались вам володіння Чарівниці Осені?
Бесіда: - Чому осінь називають чарівницею? Які кольори дарує нам осінь? Які кольори переважають: теплі чи холодні?
2.     Зупинка «Розважальна»
Загадка
 Він висів собі на гілці,                                                                                            Спочатку був зелений,
А потім пожовтів,
Вітерець дмухнув на нього і він полетів.(Листок)
Гра «З якого дерева листок?»(Лісовичок хоче перевірити чи знаєте ви з яких дерев листочки і попросив мене йому допомогти. Вітерець-пустунець зірвав з дерев листочки, щоб порозважатись з ними. Вони порозлітались далеко від своїх домівок. Давайте допоможемо їм знайти свої домівки.)
3.     Зупинка «Листопад»
Листя жовтеньке летить,
Падає, кружляє ,
І під ноги просто так,
Як килим лягає!
Що за жовтий снігопад?
Це настав вже…(Листопад)
Учитель: Ви відгадали усі загадки і Лісовичок дозволив нам відвідати чудову країну в якій  живуть листочки під назвою «Листопад». Будьте уважні! Придивляйтесь до кольорів та форми листочків.
(відео «Листопад»)
Бесіда: - Чи сподобалось вам подорожувати в країну листочків? Чи однакові вони? Чим відрізняються?
ІV. Повідомлення теми та  мети уроку
Ви, напевно, вже здогадались, що ми не даремно відвідали країну листочків. Тому що тема нашого уроку «Кружляє листопад». Саме листочки навчать нас малювати у техніці «тиснення», а одна із подружок осені - утворювати різні відтінки кольорів способом додавання іншої фарби по краплинці.
V.Вивчення нового матеріалу
4. Зустріч з Чарівницею Гармонією (колірне коло)
Учитель: Осінь – надзвичайна пора року. Краса осінньої природи надихає на творчість художників. Вони кажуть , що  її різнобарвність дуже гармонійна.

 До нас на урок завітала Чарівниця Гармонія.   Що ж таке гармонія? Це узгодженість, вдале поєднання кольорів. Кольори, які розташовані поруч у колірному колі називаються спорідненими. (Робота з колірним колом) Наприклад:
Зелений, жовто-зелений, жовтий або червоний, червоно-оранжевий, оранжевий. Розгляньте споріднені кольори на листочках у підручнику (с.25)
    Дивлячись на осінні пейзажі, створені видатними художниками, помічаєш багатство кольорів і відтінків. Давайте за порадою Чарівниці Гармонії спробуємо навчитись утворювати різні відтінки кольорів.
Навчальна вправа
Відкрийте альбоми на с.12. Візьміть  фарбу жовтого кольору. Додайте по краплині різну кількість зеленої або червоної фарби. Погляньте,які споріднені кольори вийшли.
   А тепер погляньте якою побачили осінь художники-живописці (репродукції І.І.Левітана «Золота осінь», С.Ю.Жуковський «Синя вода.Золота осінь». Чи є на цих роботах споріднені кольори?
Аналіз творів мистецтва
1.     Що зображено ?( берізки у золотому вбранні, річка)
2.     Чи всі дерева одягли  золоті шати?
3.     Якою здається вода в річці?
4.     Який настрій викликає картина?

5.     Зупинка «Відпочинкова»                                                                                         
 Зробимо тепер зупинку - проведем фізкультхвилинку:
Осінь, осінь. Лист жовтіє. (показують руками від себе вгору)
З неба часто дощик сіє. (імітація дощику)
Червонясте, золотисте (показують в сторону спочатку однією рукою, а потім другою)
Опадає з клена листя .(один раз кружляють і плавно присідають)
Ми листочки ті збираєм (показують)
У букетики складаєм. (показують)
З них сплетем вінки барвисті (імітація плетіння вінка)
Червонясті, золотисті (кружляють)
VІ. Творча робота. Закріплення знань, умінь і навичок. Зустріч з Чарівницею Фантазією
  6. Зупинка малюнкова
1.     Демонстрація зразків дитячих малюнків. Пояснення послідовності виконання практичної творчої роботи
-Діти, погляньте, які чудові малюнки створили ваші ровесники. Ці роботи  виконані  у різних техніках.  Ми спробуємо відобразити красу осінньої природи, але по своєму. Мені листочки відкрили один секрет , як можна малювати, і я з вами ним поділюся. Секрет полягає в тому, що ми будемо малювати самими листочками. Така техніка називається «тисненням». Це один із способів друкування. Як це робиться? Беремо листочок і кладемо лицевою стороною вниз. Зворотний бік листочка покриваємо фарбою. Фарба не повинна бути рідка. Забарвленою стороною прикладаємо листок до аркуша і зверху притискаємо. Знімаємо листок за хвостик вгору. На аркуші залишається відбиток.(показую) Із відбитків листочків можна створити цікаві образи. Допоможе вам у цьому Чарівниця Фантазія. Будете малювати в парах. Роботи потрібно буде презентувати.  Але спочатку  подивіться якого кольору у нас аркуш на якому ми будемо малювати. Що вам нагадує блакитний колір? Уявіть собі. Із листям дуже полюбляє бавитись пустотливий вітерець. Листочки весело кружляють   в повітрі, ніби танцюють. Вони можуть танцювати в колі, по два, по три, а потім плавно опускаються на землю. Листя вкриває землю барвистим килимом. А ще куди можуть вони опуститись?(На воду)  Листочки неабиякі фантазери і можуть подружитись між собою, створюючи цікаві малюнки.
От і ви до фантазій своїх прислухайтесь гарно малюйте, старайтесь.
2.     Виконання учнями практичної роботи (музичний супровід)
3.     Контроль за виконанням практичної роботи.
VІІ. Підсумок уроку. 7. Зупинка «Дзвінкова»
Виставка та аналіз робіт. Тільки погляньте, яка краса! Дітки, як чарівники самі навчились творити чудеса. Всі старанно працювали, гарно барви підібрали і чудові малюнки намалювали.                                                            
-        - Чи сподобалась вам подорож?
-        - Що найбільше сподобалось?
-        - Що нового ви дізнались сьогодні на уроці?
А на вулиці ми ще маємо можливість помилуватися останньою красою Чарівниці Осені.
Проголошення уроку завершеним. На цьому наша подорож закінчується. До побачення.


Комментариев нет:

Отправить комментарий